Grupa AF

Zainteresował Cię ten artykuł i chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas na: PR@grupaaf.pl


Podsumowanie 2018: Marketing & Internet

Rok 2018 podsumowują eksperci z naszej agencji. Przeczytajcie, co według nich było największym sukcesem i porażką oraz zobaczcie, jakie trendy dominowały w branży kreatywnej w ubiegłym roku.

Aleksander Pietrzak, Co-owner & Creative Director

Najważniejszy trend 2018 roku

Internet jest dziś podstawą funkcjonowania świata – dostęp do sieci ma już ponad 50% światowej populacji. Nieustannie wzrasta liczba osób korzystających z Internetu przez urządzenia mobilne, na dobre w użyciu pojawiły się interfejsy głosowe – demokratyczny Internet ma wiele twarzy, które różnie widzą ważność poszczególnych trendów. Dla mnie najciekawszym zjawiskiem w Polsce jest w końcu zrozumienie znaczenia UX zarówno przez twórców, jak i zamawiających. User Experience nie jest nowością roku 2018, jednak odnoszę wrażenie, że dopiero teraz zaczęliśmy rozumieć, jaką wartość ma używalność projektu i z głową korzystamy z narzędzi UX-owych, dbając, aby dostarczane interfejsy były przyjazne użytkownikowi.

Najlepsza kampania 2018 roku

Lubicie czekać na przelew aż do poniedziałku? No pewnie, że nie. Dlatego każdy lubi Stefana, który w #weekendING “ogarnia Twoje przelewy na numer telefonu”. W wyborze najlepszej kampanii digitalowej jestem zgodny z jury IAB MIXX Awards i stawiam na kampanię #weekendING, która cechuje się dobrym zrozumieniem odbiorcy oraz w prosty sposób wypełnia swoje zadanie informacyjne.

Najgorsza kampania 2018 roku

“Kinga Preis zabiera mamy ciężko chorych dzieci do kina. Dom Development. Dobrzy ludzie powinni mieszkać w dobrym miejscu”.

Nie jestem bacznym obserwatorem gniotów branży reklamowej, wolę patrzeć na to, co dobre i jakościowe. Trudno wskazać mi najgorszą kampanię ubiegłego roku, dlatego zwrócę uwagę na coś, co po prostu zapadło mi w pamięć. Wyświechtany slogan jednego z deweloperów w połączeniu ze zbyt prostą formą wyrażenia wsparcia dla potrzebującej grupy (matek chorych dzieci) dało efekt odwrotny do planowanego. Zamiast postawić markę w dobrym świetle firmy odpowiedzialnej społecznie, raczej sugeruje próbę budowania rozpoznawalności na problemie społecznym. Kampania wygląda jakby była przygotowana w pośpiechu i bez przemyślenia jako próba działań real-time marketingowych w odpowiedzi na protesty rodziców niepełnosprawnych dzieci w sejmie.

Najważniejsza zmiana w 2018 roku

RODO. Bezapelacyjnie. W marketingu i generalnie w biznesie.

Porażka 2018 roku

Rządowe próby cyfryzacji. RODO (ponownie wita na mojej liście), cyberbezpieczeństwo, państwowe systemy centralnej ewidencji – nigdy nie na czas, ciągle w chaosie, bez kampanii informacyjnej dla społeczeństwa.

Prognoza na 2019 rok

Porażka roku 2018 będzie trendem roku 2019, bo są to kwestie konieczne do dopracowania. Systemy bezpieczeństwa danych dla większych podmiotów w biznesie stają się obowiązkiem prawnym, a też jako społeczeństwo coraz częściej podnosimy larum, gdy nasze dane nie są zabezpieczone. Do tego nie można zapomnieć o niesamowitym rozwoju AI, która w 2019 roku może będzie miała swój wielki comming out i przestanie być tylko ciekawostką, a zagości na dobre w naszych codziennych narzędziach, ułatwiając nam pracę, komunikację czy dostęp do informacji.

Monika Banaś, Senior Social Media Specialist

Najważniejszy trend 2018 roku

W 2018 roku było wiele trendów, wokół których marki koncentrowały swoje działania marketingowe. Oczywiście najfajniejsze są te, które niosą ze sobą pozytywne przesłanie, dlatego w tej kategorii mam dwa typy: #humanfirst i #zerowaste. Pierwszy trend to powrót do człowieka i koncentracja na jego potrzebach. Chociaż technologia zmienia naszą rzeczywistość, to jednak ostatecznie wyboru dokonuje człowiek, dlatego personalizacja komunikacji i prowadzenie dialogu z konsumentami są niezwykle istotne. Drugi trend podejmuje kwestie związane z ekologią i dbaniem o środowisko naturalne. Wiele marek postawiło na działania promujące ruch #zerowaste zarówno w kampaniach digitalowych, jak i przez wycofywanie z użycia plastikowych słomek czy sztućców.

Najlepsza kampania 2018 roku

Dawid Podsiadło i promocja albumu „Małomiasteczkowy”. To zdecydowanie mój faworyt 2018 roku. Cała kampania była spójna, zachwycała kreatywnością i wręcz w mistrzowski sposób połączyła działania online z działaniami offline. Dodatkowo przekaz był doskonale dopasowany do artysty – inteligentny, z poczuciem humoru, a jednocześnie bezpretensjonalny. Promocja płyty w kiosku, teledysk bez teledysku czy mural w centrum Warszawy to niestandardowe i świeże pomysły jak na polskie realia, a dodatkowo idealnie trafiają do pokolenia Z.

https://www.facebook.com/podsiadlo.dawid/photos/a.572224829478837/2195092433858727/?type=3


Najgorsza kampania 2018 roku

„Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach…”.

Wydawałoby się, że niektóre marki już dawno powinny nauczyć się, że promocja oparta na seksizmie i przedmiotowym traktowaniu kobiet nie jest najlepszym pomysłem. Reklama energetyka Devil nie tylko wywołała oburzenie internautów, ale również zarobiła 60 tys. zł kary. Cóż, mam nadzieję, że w 2019 roku kary za takie działania będą jeszcze wyższe, a tego typu reklamy będą szybko znikały z przestrzeni publicznej.

Najważniejsza zmiana w 2018 roku

Jeśli chodzi o social media, to za najważniejszą zmianę uznałabym zmianę algorytmu Facebooka. Nastawienie na relacje społeczne, zwiększenie widoczności postów znajomych kosztem postów firmowych oraz ograniczanie zasięgów profilom tworzącym tzw. „engagement baity” i generującym mało wartościowe interakcje sprawiło, że wiele marek musiało poszukać innych metod angażowania swojej społeczności. Ponadto ze zmianami na Facebooku zbiegły się równie istotne zmiany w algorytmie Instragrama. Całość nie jest może rewolucją, a raczej ewolucją, jednak wymusiła na wielu firmach dostosowanie strategii komunikacji do nowej rzeczywistości.

Porażka 2018 roku

Afera Cambridge Analytica i słabe zabezpieczenie danych osobowych przez jednego z największych gigantów na rynku. Niestety okazało się, że bogate bazy Facebooka pozwalają na dużo więcej niż precyzyjne targetowanie reklam i profilowanie grup odbiorców. Trudno o lepszy przykład problemu cyberbezpieczeństwa, w obliczu którego staje współczesny świat i społeczeństwo informacyjne. Jeszcze nigdy dotąd technologia nie pozwalała na taką skalę manipulować opinią publiczną. W najbliższych latach ta kwestia będzie wymagać skutecznych rozwiązań.

Prognoza na 2019 rok

Marketing internetowy rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego jestem sceptycznie nastawiona do przewidywania trendów. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów związanych z tworzeniem contentu. Coraz większe znaczenie ma autentyczność, zwłaszcza dla wchodzącego na rynek pokolenia Z. Pokolenie to konsumuje treści inaczej, stawia na naturalność, bezpretensjonalność, formaty obrazkowe i humor. Wpływ „zetek” na social media doskonale obrazuje zwiększanie znaczenia stories w różnych aplikacjach. Warto zainteresować się tym formatem, ponieważ w 2019 roku nie przestanie być na topie.

Maciej Targus, Junior Social Media Specialist

Najważniejszy trend 2018 roku

Jeśli chodzi o trendy technologiczne, to skłaniałbym się ku chatBOTom, które w 2018 roku zaczęły być naprawdę popularnym i ważnym kanałem komunikacji wielu marek. Ich rozwój z pewnością będzie kontynuowany w 2019 roku. Nie można też zapominać o live’ach na YouTube, Instagramie i Facebooku, które również okazały się świetnymi narzędziami do komunikacji, generującymi ruch i zaangażowanie.

Najlepsza kampania 2018 roku

Bez cienia wątpliwości wybieram kampanię EB i projekt „Tymczasem”. Ktoś tutaj albo zna się na rapie, albo zrobił genialny research. Czterech popularnych raperów reinterpretujących nawzajem swoje klasyczne numery? To nie mogło się nie udać. Piosenki wyszły naprawdę świetnie! Do tego dołożono wysokobudżetowe teledyski, krótkie wywiady i making off z całego procesu realizacji nagrań. Wisienką na torcie był koncert na żywo w teatrze, wieńczący całe potężne przedsięwzięcie. Kampania była strzałem w 10 i trafiła do mnie ze swoim przekazem.

Najgorsza kampania 2018 roku

Żywiec Zdrój i kampania z Martyną Wojciechowską  – wszystko tu jest zrobione nie tak, jak trzeba.  Nie dziwie się, że reklama wywołała oburzenie wśród internautów. Osoba, która widziała kawał świata, w XXI wieku zachwala plastikowe butelki? Wyszło nieautentycznie, nieszczerze i nieodpowiedzialnie, biorąc pod uwagę, że obecnie dużo mówi się o konieczności zmniejszenia zużycia plastiku.

Najważniejsza zmiana w 2018 roku

RODO. Zarówno w marketingu, jak i biznesie. Temat ochrony danych osobowych dotknął każdego, kto prowadzi firmę lub działa w Internecie.

Porażka 2018 roku

Cambridge Analytica. Kompromitacja światowego giganta. Sytuacja pokazała, że dane osobowe są wykorzystywane na szeroką skalę, a bezpieczeństwo w sieci jest jak na razie mitem.

Prognoza na 2019 rok

Interaktywne filmy i reklamy. Zainteresowanie, jakie wywołują interaktywne produkcje dostępne na platformie Netflix, tłumaczy wszystko. Uważam, że ten trend  będzie narastał w roku 2019 i zanim się obejrzymy, pojawią się na rynku pierwsze reklamy, z którymi odbiorca będzie mógł wejść w bezpośrednią interakcję, wpływać na nie, a nawet w nich uczestniczyć.

Więcej z tej kategorii...
Najnowsze artykuły i komunikaty prasowe
Powrót do strony głównej
Powrót