Laptop położony na biurku i dłonie osoby, która na nim pisze.

Korzyści wizerunkowe dostępności cyfrowej

Do komunikacji z klientami przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują wirtualną przestrzeń. Można powiedzieć, że biznes, a zwłaszcza handel, w dużym stopniu prowadzony jest online. Nie ma Cię w Internecie? Nie istniejesz! Ten popularny slogan jest prawdziwy na pewno w przypadku firm. Widoczność w sieci, w mediach społecznościowych to podstawa marketingu. Przejrzysta witryna z listą produktów i usług pozwala też budować wiarygodność i szybko pozyskiwać nowych klientów. Dlatego coraz bardziej powszechne staje się tworzenie stron zgodnych ze standardami WCAG. Czym one są i jakie przynoszą korzyści wizerunkowe? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule!

Dostępność dla wszystkich

Warto więc zacząć od tego, że standardy dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) są obowiązkowe tylko dla podmiotów publicznych – samorządów, gmin, urzędów i instytucji finansowanych przez państwo. Wynika to m.in. z ustawy o dostępności cyfrowej z 2019 roku, która jest aktem prawnym, a nie rekomendacją. Jednak coraz więcej stron jest projektowanych zgodnie z tymi wytycznymi, by dostarczać wartościowe treści wszystkim, bez względu na ograniczenia. Jest to bardzo pomocne, ale też dobrze widziane w kontekście marketingowym. Bez wątpienia dostępność strony www bezpośrednio wpływa na pozytywny wizerunek firmy.

WCAG – czym jest i jak je wdrożyć?

To zbiór dokumentów zawierających zasady tworzenia stron www tak, by były dostępne dla wszystkich na różnych urządzeniach – telefonach, laptopach, tabletach i komputerach stacjonarnych. Niestety przez długi czas niepełnosprawność – np. ta związana z narządem wzroku – uniemożliwiała korzystanie z wielu serwisów w sieci. WCAG jasno określa poszczególne wymogi, tworząc kryteria dotyczące:

  • postrzegalności,
  • funkcjonalności,
  • zrozumiałości,
  • solidności.

Wytycznych jest bardzo dużo, obejmują one optymalizację pod kątem czytelności i przejrzystości. Istotne jest również to, by treści nietekstowe miały swoją alternatywę (opisy zdjęć, obrazków).

Cyfrowe wykluczenie

– Standardy WCAG uwzględniają ograniczenia wynikające z różnych rodzajów niepełnosprawności – podkreśla Andrzej Gancarski, prezes naszej partnerskiej Fundacji Biznes Bez Barier. – Przede wszystkim treści mają być łatwe w odbiorze, napisane prostym językiem. Poza tym ważne jest, by szybko można je wyszukać, także za pomocą klawiatury.

Warto dodać, że dostępne strony są ułatwieniem nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale też dla seniorów. Nasze społeczeństwo starzeje się, takich użytkowników będzie więc coraz więcej, a ich cyfrowe wykluczenie negatywnie wpłynie na rozwój wielu marek.

Budowanie wizerunku marki

Wdrażanie WCAG powinno być brane pod uwagę w ramach działań marketingowych. Dlaczego? Brak dostępności wiąże się ze wspomnianym wykluczeniem, a to bezpośrednio łączy się z dyskryminacją. Nie jest ona jawna, jednak dostrzegana i odczuwana przez poszczególne grupy społeczne, które na przykład nie mogą samodzielnie zakupić produktów danej marki. We współczesnym świecie, który zaczął zauważać osoby ze specjalnymi potrzebami, mówi się o tym coraz więcej.

Warto więc zdobyć przewagę konkurencyjną i już dziś zadbać o wdrożenie dobrych praktyk. Świadomość konsumentów stale rośnie, podobnie jak ich aktywność w sieci wraz z rozwojem nowych technologii.

Otwartość i empatia

Procesy biznesowe rządzą się swoimi prawami – nikt nie chce wydawać dodatkowych pieniędzy, jeśli nie ma takiej konieczności. Jednak dostępność staje się wartością uniwersalną, z której korzystają wszyscy. Biorąc ją pod uwagę, przedsiębiorcy zyskują przewagę na rynku. Tworzą marki, które cechuje empatia i otwartość.

Stosując konkretne rozwiązania dedykowane grupom wykluczonym, warto o tym komunikować i docierać do nowych odbiorców. Coraz więcej osób, szukając konkretnych produktów lub usług, sugeruje się nie tylko ceną i rozpoznawalnością marki, ale też zasadami, jakimi się kieruje. Dlatego wiele firm angażuje się w akcje społeczne i działania charytatywne.

Kompleksowe wsparcie

Sama reklama może nie wystarczyć, by wypromować Twój brand. W obecnych czasach wpływ na wizerunek ma wiele czynników, m.in. dostępność cyfrowa. Dlatego tak ważne jest, by usprawnić działanie witryn internetowych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami. Zadbamy o wdrożenie standardów WCAG w Twojej firmie.

Więcej z tej kategorii...
Najnowsze artykuły i komunikaty prasowe
Powrót do strony głównej
Powrót