lewa dłoń trzymająca telefon, prawa dłoń na klawiaturze laptopa

Dostępność cyfrowa – podsumowanie ankiety

Z dostępności cyfrowej korzystamy wszyscy. Czytelna czcionka, odpowiedni układ strony, łatwe w odbiorze teksty zachęcają do zapoznania się z konkretnymi treściami, niezależnie od tego, czy jesteśmy osobami o szczególnych potrzebach, czy nie. Dlatego tworząc w sieci, warto pamiętać o standardach WCAG, dzięki którym nasz przekaz dotrze do większego grona odbiorców.

Dlaczego to takie ważne?

Nowe technologie zdominowały nasze życie. Coraz więcej spraw załatwiamy w sieci, bez wychodzenia z domu. Wypożyczamy w ten sposób książki, umawiamy się na wizyty lekarskie, robimy zakupy. Brak dostępności cyfrowej oznacza wykluczenie sporej grupy osób – nie tylko tych z niepełnosprawnościami, ale też starszych i o ograniczonej percepcji.

Czym jest dostępność cyfrowa?

Dostępność cyfrowa opiera się na standardach WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), czyli zbiorze dokumentów określających zasady tworzenia stron www tak, by były dostępne dla wszystkich na różnych urządzeniach – telefonach, laptopach, tabletach i komputerach stacjonarnych. Wymagania dotyczą czterech zagadnień:

– postrzegalności,
– funkcjonalności,
– zrozumiałości,
– solidności.

Przejrzysta strona, odpowiednia czcionka, teksty z nagłówkami – wszystko to pozytywnie wpływa na odbiór tego, co chcemy przekazać. Każdy chętniej zapozna się z ofertą, jeśli będzie ona napisana prostym językiem, bez wymagającego słownictwa i trudnych zwrotów. Dostępna strona internetowa jest po prostu bardziej przyjazna. Łatwiej i szybciej się ją obsługuje. Jednolity wygląd sprzyja jej przeglądaniu. Poza tym niektóre rozwiązania, takie jak napisy w materiałach video, są przydatne dla wszystkich – wiele osób tego typu treści ogląda bez głosu.

Dostępność cyfrowa – jak ją oceniają osoby ze szczególnymi potrzebami?

Jako firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań cyfrowych, we współpracy z naszą partnerską Fundacją Biznes Bez Barier zapytaliśmy osoby ze szczególnymi potrzebami, jak obecnie oceniają dostępność cyfrową.

Uzyskaliśmy odpowiedzi w większości od osób z niepełnosprawnością wzrokową. Wśród ankietowanych były też osoby z niepełnosprawnością ruchową i słuchową. Poniżej przedstawiamy rezultaty naszego badania.

Jakie zmiany zaszły w kilku ostatnich latach?

Na pytanie odnośnie zmian w zakresie dostępności cyfrowej na przestrzeni ostatnich 5-10 lat badani odpowiadali, że widać te zmiany, strony są bardziej czytelne i wyraźne, można załatwić więcej spraw online i dzięki temu łatwiej jest funkcjonować. Jednak były też głosy mówiące, że jest inaczej, jak ten: „Odczuwam, ale w ostatnim czasie mam wrażenie, że na gorsze. Strony i aplikacje są coraz bardziej niedostępne dla tzw. gadaczy, czyli programów mówiących”. Ankietowany dodał, że coraz gorzej jest zwłaszcza z aplikacjami na telefon.

Pozytywne zmiany w zakresie dostępności cyfrowej zauważyło ok. 57% badanych, natomiast pozostałym 43% trudno było to ocenić.

Największe problemy

Spytaliśmy też ankietowanych, jakie napotykają największe problemy w zakresie dostępności cyfrowej. Wymieniali takie utrudnienia jak:

– strony i aplikacje nie współpracują z programami mówiącymi, nie są otagowane przyciski, brak etykiety typu „dalej”, pojawiają się elementy nieopisane, jest dużo zdjęć bez opisów, zwłaszcza w mediach społecznościowych;
– problem z powiększeniem stron;
– brak audio deskrypcji;
– brak dostępności poszczególnych elementów stron internetowych i aplikacji dla funkcji TalkBack;
– na niektórych stronach nie udaje się pobrać e-booków, a jeśli się pobierają, to czytnik ekranu nie czyta ich w całości. Trzeba zaznaczać akapit po akapicie, więc czytanie takiego e-booka jest po prostu niewykonalne;
– problemy z wyborem paczkomatu;
– zawieszające się, nieintuicyjne strony rządowe.

Dobre praktyki

Kolejne pytanie dotyczyło stron internetowych i aplikacji mobilnych, które według badanych spełniają wymogi dostępności cyfrowej, więc chętnie i często z nich korzystają. Około połowa nie wskazała żadnych stron i aplikacji. Pozostali podawali takie przykłady jak: strony Uber, Mbank, Empik, IPKO, profilu zaufanego i następujące aplikacje: Lazariillo, Allegro, Google, InPost, aplikacja sklepu Greenpoint. Gratulujemy właścicielom tych mediów, a pozostałych zachęcamy do podążania za dobrymi praktykami.

Jakie funkcjonalności stron związane z dostępnością cyfrową pomagają najbardziej? 

W odpowiedzi na to pytanie najczęściej zaznaczano czytelność i uporządkowaną strukturę treści (ponad 70%), następnie – dobre dostosowanie do czytników ekranu (ok. 57%), teksty alternatywne (prawie 43%), napisy do plików dźwiękowych (ponad 28%) i w mniejszym stopniu (ok. 14%) – prosty język, możliwość dostosowania kontrastu, odpowiednie przyciski (wielkość, czcionka itp.) i ich opisanie (do czego służą itp.), możliwość operowania wyłącznie klawiaturą lub innym specjalistycznym urządzeniem.

Co jeszcze musi się zmienić?

Ankietowani wypowiedzieli się też na temat zmian, jakie ich zdaniem powinny się dokonać, by wyraźnie odczuli poprawę dostępności cyfrowej i mogli swobodnie korzystać z zasobów cyfrowych. Oto ich sugestie:

– strony powinny mieć uporządkowany wygląd z wyodrębnieniem menu i jego najważniejszych elementów,
– poprawa dostępności stron rządowych,
– wyraźniejsze i jaśniejsze strony, kontrasty,
– większe przybliżenie,
– napisy w każdym filmie wideo lub pliku audio,
– dbałość o dostosowanie do czytników ekranu.

Badani zwrócili też uwagę na bardzo ważny aspekt – mentalność ludzi, ponieważ „jak to się nie zmieni, to żadna dostępność się nie pojawi”.

Postaw na dostępność

Z wypowiedzi naszych ankietowanych wynika jeden ogólny wniosek: w zakresie dostępności cyfrowej jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Zacznijmy od zmiany mentalności i dostrzegania szczególnych potrzeb. Następnie sprawdźmy, co sami możemy usprawnić w tym zakresie.

Zachęcamy do kontaktu wszystkich, dla których dostępność cyfrowa, tak jak dla nas, jest ważna. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą i konkretnymi realizacjami. Wśród nich są między innymi:

strona Fundacji Biznes Bez Barier
strona FRUX sp. z o.o.
strona POZ w Augustowie
platforma e-learningowa E-HINDI

Od wielu lat realizujemy projekty IT związane ze zwiększeniem dostępności cyfrowej. Dostosowujemy strony internetowe do standardów WCAG lub przygotowujemy witryny od podstaw. Nasz zespół tworzą przede wszystkim specjaliści z różnymi niepełnosprawnościami, którzy potrafią najlepiej ocenić dostępność cyfrową i ją wdrożyć.

Jakie korzyści?

Dostępność cyfrowa niesie wiele korzyści, m.in. można pozyskać większe grono odbiorców czy też osiągnąć lepszy efekt wizerunkowy. Mimo, że ustawa o zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019 r. nie obliguje podmiotów komercyjnych do zapewniania dostępności swoich zasobów cyfrowych, to jednak warto podjąć działania w tym kierunku. Jeżeli masz to w planie, koniecznie się z nami skontaktuj. Na wstępie oferujemy bezpłatny audyt i możliwość konsultacji. Już dzisiaj do nas zadzwoń lub napisz!

 

 

Więcej z tej kategorii...
Najnowsze artykuły i komunikaty prasowe
Powrót do strony głównej
Powrót