Architektura informacji. Co to jest i dlaczego jest taka ważna?
Architektura informacji to przemyślany system organizowania, układania i opisywania informacji, czy to na stronie internetowej, czy też ogólnie w pracy z tekstem.
Składanie tekstu do publikacji oraz organizowanie i układanie treści na stronie internetowej mają ze sobą dużo wspólnego. Prawa rządzące tymi procesami są dość podobne. Dlatego umiejętne projektowanie architektury informacji jest jednym z podstawowych zadań UX designera. W tym artykule skupimy się na aspektach związanych ze stronami internetowymi i aplikacjami.
Na architekturę informacji składają się 4 pojęcia:
- Organizacja (grupowanie)
- Nazewnictwo (etykietowanie; labels)
- Nawigacja
- Wyszukiwanie
Każdy z tych elementów odgrywa ważną rolę, dlatego powinien być dokładnie przemyślany i zaplanowany. Wpływa to na efekt końcowy, czyli jak szybko i łatwo użytkownik znajdzie informacje, które go interesują lub pozna nasze produkty.
Organizacja
Pierwszy z powyższych elementów polega na odpowiednim przyporządkowaniu i posegregowaniu informacji w grupy, działy czy też inne zrozumiałe dla użytkownika kategorie. Podkreślmy: dla użytkownika, nie dla nas – projektantów czy właścicieli firm. Ten układ powinien wynikać z przeprowadzonych badań, testów i wywiadów z reprezentatywną grupą naszych typowych klientów, niemniej jednak wymaga to pewnych inwestycji i czasu, a te są w rzeczywistości zawsze deficytowe. Dlatego też przynajmniej sami zróbmy research i postarajmy się ułożyć treści w sposób logiczny i intuicyjny dla naszych odbiorców.
Nazewnictwo
Drugą ważną rzeczą jest zastosowanie odpowiedniego nazewnictwa, etykiet przypiętych do naszych informacji. Używajmy słownictwa zrozumiałego dla naszej docelowej grupy klientów. Jako regułę można przyjąć, że rezygnuje się z fachowego i branżowego słownictwa na rzecz bardziej uniwersalnego i powszechnie używanego. Wyjątek stanowią firmy ściśle wyspecjalizowane w danej branży, gdzie klientami są osoby posługujące się na co dzień specyficznymi określeniami.
Nawigacja
Kolejnym krokiem jest nawigacja, czyli takie poukładanie wszystkich elementów, aby użytkownik był w stanie intuicyjnie i bez wysiłku poruszać się po naszej stronie internetowej czy aplikacji, mógł szybko znaleźć poszukiwaną informację lub poznać nasz produkt. W każdym momencie użytkownik powinien wiedzieć, gdzie się znajduje, co w danym miejscu znajdzie, co może zrobić i gdzie może dalej pójść. To również interakcja użytkownika z naszą usługą, stroną czy aplikacją, na którą składają się np. wprowadzanie danych (formularze), pobieranie materiałów, wybieranie czy też modyfikowanie wartości parametrów.
Wyszukiwanie
Ostatnim elementem jest wyszukiwanie informacji. Użytkownicy nie lubią być zmuszani do niepotrzebnego wysiłku, nie lubią również tracić czasu na długotrwałe szukanie interesujących ich treści. Oczekują szybkiej i prostej drogi pozyskania odpowiedzi, znalezienia informacji czy rozwiązania problemu. Zazwyczaj trafiają na strony internetowe z jakiegoś konkretnego powodu. Mają jasno sprecyzowany cel czy zadanie, które chcą wykonać jak najszybciej i przy jak najmniejszym nakładzie pracy. Dlatego też bardzo często użytkownicy korzystają z wyszukiwarek, gdzie po prostu wpisują dane hasło lub frazę, której szukają. I właśnie w tym momencie ogromną rolę odgrywa cała praca związana z odpowiednim segregowaniem, układaniem i nazewnictwem, którą wcześniej wykonaliśmy. Dodatkowo jeszcze odpowiednio oprogramowany i skonfigurowany system wyszukiwarki daje naszym użytkownikom najbardziej adekwatną i dopasowaną odpowiedź na ich zapytania.
Reasumując, architektura informacji jest niezmiernie ważną częścią UX/UI. Dzięki temu, że jest skrupulatnie przemyślana i funkcjonalna, użytkownik będzie z przyjemnością korzystał z naszej strony lub aplikacji, będzie miał pozytywne skojarzenia z naszą marką i bardziej prawdopodobne jest, że zainteresują go też nasze produkty i usługi.