Kobieta siedząca przed komputerem, posługująca się językiem migowym.

Dlaczego dostępność informacyjno-komunikacyjna jest ważna?

Dostępność to szerokie pojęcie, które kojarzymy najczęściej z barierami architektonicznymi, jednak dotyczy wielu różnych zagadnień. Najrzadziej mówi się chyba o dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Czym jest i dlaczego powinniśmy wiedzieć o niej więcej?

Wyobraź sobie, że trafiasz do urzędu, masz coś ważnego do załatwienia, ale nikt nie rozumie, co mówisz. Pomyśl, co czuje człowiek, który trafia na dworzec i nie jest w stanie odczytać żadnych komunikatów. Z takimi problemami borykają się osoby z niepełnosprawnościami. Jak im pomóc?

Wystarczy zadbać o dostępność informacyjno-komunikacyjną. Jest to zapewnienie wszystkim ludziom, niezależnie od ich niepełnosprawności, wieku czy innych cech, równego dostępu do informacji i możliwości skutecznego komunikowania się. Aby to osiągnąć, trzeba dostosować treści, narzędzia i technologie komunikacyjne tak, by były zrozumiałe i dostępne dla wszystkich. Można to osiągnąć poprzez:

  1. Treści alternatywne – zapewnienie tekstowych wersji dla materiałów dźwiękowych, napisów do filmów, a także audiodeskrypcji dla osób niewidomych.
  2. Technologie wspomagające – korzystanie z urządzeń takich jak czytniki ekranowe, lupy ekranowe, systemy rozpoznawania mowy itp.
  3. Czytelne i jasne informacje w przestrzeni publicznej, czyli np. oznaczenia, komunikaty, napisy, by łatwo się odnaleźć i dotrzeć do celu.
  4. Projektowanie z myślą o dostępności – tworzenie stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych narzędzi cyfrowych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego i wytycznymi dotyczącymi dostępności takimi jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
  5. Proste i zrozumiałe komunikaty – używanie jasnego, prostego języka i unikanie zbyt technicznych terminów, aby informacje były zrozumiałe dla jak największej liczby osób.
  6. Szkolenia i świadomość – szkolenie pracowników i osób odpowiedzialnych za komunikację w zakresie dostępności oraz budowanie świadomości na temat różnych potrzeb użytkowników.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna zapewnia równość i włączenie społeczne. Gwarantuje, że wszyscy mają dostęp do informacji i mogą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, zawodowym oraz kulturalnym. Niestety w wielu krajach nie obowiązują przepisy prawne, które stanowią podstawę zapewnienia tej dostępności. Tymczasem odpowiedni przekaz informacji i stosowanie komunikacji alternatywnej wpływa na zwiększenie liczby odbiorców. Pozytywnie też wpływa na wizerunek danej organizacji i może przynieść korzyści biznesowe.

Warto podkreślić, że zapewnianie dostępności to w obecnych czasach kwestia odpowiedzialności społecznej i etyki. Dostępność informacyjno-komunikacyjna jest kluczowa dla budowania społeczeństwa, w którym każdy ma możliwość pełnego uczestnictwa, niezależnie od swoich indywidualnych cech, potrzeb czy ograniczeń. Zachęcamy więc do przeprowadzania audytów w tym zakresie, pozyskiwania grantów i wyrównywania szans.

Więcej z tej kategorii...
Najnowsze artykuły i komunikaty prasowe
Powrót do strony głównej
Powrót