Tworzenie stron WCAG – problemy i wyzwania

Tworząc dostępne strony, należy ściśle kierować się wytycznymi standardu WCAG 2.1. Powstały one przy współpracy organizacji z całego świata i osób indywidualnych. Dzięki nim i nowym technologiom niemal każdy użytkownik ma dostęp do wielu informacji, może poszerzać horyzonty i czerpać wiedzę. Na jakie problemy natrafiają twórcy dostępnych stron internetowych i aplikacji mobilnych? Co może sprawić im trudność lub być wyzwaniem?

Na początku warto przypomnieć, jakie są podstawowe zasady dostępności cyfrowej stron internetowych. Zaliczamy do nich:

– postrzegalność,

– funkcjonalność,

– zrozumiałość,

– solidność.

Każda z tych kategorii obejmuje szczegółowe wytyczne dotyczące m.in. konieczności zamieszczania tekstów alternatywnych, układu strony i jej przejrzystości. Ważny jest też język, reguły związane z redagowaniem treści, stosowanie prostych słów i jasne wyrażanie się ze względu na to, że osoby z dysfunkcjami mogą mieć problemy ze zrozumieniem czytanego tekst.

O czym należy pamiętać?

Elementów, które składają się na dostępność stron internetowych jest wiele, dlatego tworząc je, trzeba wykazać się wiedzą i skrupulatnością. Odpowiednia, czytelna czcionka to tylko wstęp. Należy też pamiętać o intuicyjnej mapie strony, która pomaga odnaleźć konkretne treści nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale każdemu użytkownikowi. Najlepiej by skonfigurować ją w formie listy z odnośnikami do najważniejszych działów i zagadnień. Nie wymaga to wiele pracy – wystarczy zastosować odpowiednią wtyczkę lub generator online.

Istotne jest też zamieszczenie wyszukiwarki – to atrybut, który pozwala szybko przejść do ważnych dla użytkownika informacji. Zwiększa to dostępność aplikacji czy strony i ułatwia korzystanie z niej.

Wizualne niuanse

Wiele osób kojarzy dostępność treści internetowych z ułatwieniami dla osób niewidomych. W dużym stopniu tak jest i wiąże się to z tym, że trzeba zadbać o szczegóły, np. istotne elementy informacyjne wyróżniać nie tylko kolorem, ale też ikoną. Poza tym należy wprowadzać odpowiedni kontrast, który w wielu przypadkach decyduje o tym, czy tekst zostanie odczytany. Ważne jest też to, by treści można było powiększyć do 200% bez utraty funkcjonalności. Tutaj trzeba pamiętać, by ich nie justować, bo w powiększeniu tworzą się wtedy duże odstępy, które utrudniają czytanie.

Na poziom dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mają też wpływ nagłówki. To one są punktem wytycznym dla przeglądarek i technologii wspierających, dlatego nie można ich pomijać. Nie powinno ich być jednak więcej niż jeden na stronie.

Projektując portale, weryfikuj wszystkie czynniki, które mają wpływ na ich czytelność i wizualną dostępność. Sprzyja to pozytywnemu odbiorowi także w przypadku osób zdrowych. Pomaga również zapoznać się z treściami seniorom.

Dodaj napisy!

Według wytycznych WCAG wszystkie treści nietekstowe i multimedia powinny mieć tekstową alternatywę. To przysparza twórcom stron sporo kłopotów, bo wykonanie napisów czy audiodeskrypcji jest bardzo czasochłonne. Podobnie jest w przypadku dodawania tekstów alternatywnych do zdjęć czy grafik. Do spełnienia wymogów WCAG często angażuje się więc dodatkowe osoby lub firmy.

Trzeba tu dodać, że obowiązek tworzenia napisów do treści wideo mają w Polsce podmioty publiczne, takie jak samorządy, urzędy itd. Wymaga to czasu i zaangażowania, ale na pewno pozwala zwiększyć liczbę odbiorców i ułatwić dostęp do treści strony.

Obsługa przy pomocy klawiatury

Standardem WCAG w obszarze dostępności jest też możliwość obsługi portali internetowych przy pomocy klawiatury. To ułatwia pracę na komputerze zwłaszcza osobom z ograniczeniami ruchowymi. Im więcej treści dostępnych z poziomu klawiatury, tym lepiej, a docelowo wszystkie funkcjonalności powinny być dostępne w ten sposób.

Częste aktualizacje

Nawet jeżeli Twoja strona jest zgodna z wytycznymi WCAG, zachęcamy do regularnego sprawdzania dostępności. Weryfikacja pozwoli Ci upewnić się, czy działają wszystkie funkcjonalności. Jako twórca serwisów internetowych możesz też przypominać o tym swoim klientom. Szeroko pojęta dostępność jest nie tylko wyrazem empatii i otwartości, ale też ułatwieniem dla odbiorców, bez względu na rodzaje niepełnosprawności czy ich brak.

Więcej z tej kategorii...
Najnowsze artykuły i komunikaty prasowe
Powrót do strony głównej
Powrót