Czy znajomość języków niszowych zwiększa szansę na dobrą pracę?
Powszechnie wiadomo, że obecnie, w dobie globalizacji znajomość języków obcych jest niezbędna do znalezienia dobrej pracy. O jakich językach jednak mówimy? Wiadomo, że sztandarowym lingua franca jest język angielski, ale nie wiadomo, czy tak będzie już zawsze. Dlatego spróbujemy prześledzić kilka niszowych języków obcych w kontekście polskiego rynku pracy i tego, skąd bierze się to zapotrzebowanie. Pozwoli nam to na próbę odpowiedzi na pytanie o języki niszowe w kontekście rynku pracy.
Które języki są niszowymi?
Dla nas, Europejczyków, niszowymi językami mogą wydawać się np. języki azjatyckie, ze względu na dzielącą nas odległość od krajów, w których się ich używa. Ich znajomość możemy uznawać za niekonieczną. Możemy się jednak mylić, gdyż realia i badania wskazują, że są nam bliższe, niż wskazywałyby pozory. Wiele firm z tamtego rynku lokuje w Polsce swoje inwestycje, np. buduje tu swoje fabryki i biura, co generuje popyt na pracowników znających języki tego regionu. Firmy z branży IT stawiają na outsourcing pracowniczy. Powszechnym jest to, że polskie firmy IT zlecają swój software development pracownikom pochodzącym z zagranicy, np. z Indii.
Razem z zagranicznym kapitałem wkraczają na nasz rynek ludzie, a więc też ich kultura i język. Nasza otwartość buduje pozytywne relacje, a to już o krok od dobrej współpracy i dobrze prosperującego biznesu z dobrymi miejscami pracy.
Jako firma tworząca oryginalne i innowacyjne platformy do nauki języków stawiamy na te niszowe także dlatego, że widzimy w nich wciąż nieodkryty potencjał. Nasze projekty, takie jak e-wegierski czy e-hindi, są tego najlepszym przykładem. Mają one służyć każdemu, kto chce rozwijać swoje umiejętności lingwistyczne i dzięki temu eksplorować trudniej dostępne terytoria, jak również budować swoją pozycję na rynku pracy.
Od biznesu do rynku pracy
Rynek pracy i zapotrzebowanie na pracowników w oczywisty sposób odzwierciedla to, co dzieje się w biznesie. Powiązania biznesowe Polski z coraz to bardziej odległymi kulturowo i geograficznie krajami wyraźnie zwiększają zapotrzebowanie na pracowników ze znajomością języków niszowych. O ile jeszcze kilkanaście lat temu dużym atutem na rynku pracy była znajomość języka angielskiego, tak obecnie, naszym wyróżnikiem będzie język japoński, węgierski czy hindi – potwierdza specjalistka ds. HR i rekrutacji w Grupie AF, Aleksandra Rutkowska-Tkaczyk.
Nasza ekspertka podkreśla też, że dla rekruterów i managerów znajomość języka niszowego może także świadczyć o wysokich ambicjach pracownika oraz o niestandardowym podejściu do życia. Decydując się na naukę języka niszowego warto zastanowić się w jakiej branży chcielibyśmy pracować i czy właśnie w niej dany język może pomóc nam w wykonywaniu wymarzonej pracy – dodaje.
W procesie dokonywania wyboru języka, którego moglibyśmy się uczyć, pomocna może okazać się nasza analiza. Wybraliśmy kilka języków i sprawdziliśmy, jakie możliwości pracy kryją się za ich znajomością.
Chiński
To język ponad 1,2 miliarda osób na całym świecie. Z tego ok. 850 milionów posługuje się najpopularniejszym dialektem, czyli mandaryńskim. Ponadto, ranking Power Language Index z 2016 r. opracowany przez dra Kai L. Chan, który bierze pod uwagę perspektywy 124 języków świata, plasuje go na drugiej pozycji, czyli zaraz po angielskim. Wskazuje to na ogromny potencjał kryjący się za nauką tego języka.
Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Chinami się rozwija. Jednak od wielu lat pogłębia się deficyt w handlu z Państwem Środka i można dopatrywać się różnych przyczyn tego stanu rzeczy. Jedną z nich jest niewystarczające rozpoznanie chińskiego rynku. Łatwiej jest importować z nieznanego rynku niż próbować sprzedawać tam swoje produkty. Potrzeba zatem specjalistów ds. eksportu bardzo dobrze rozeznanych w tym rynku w poszczególnych branżach, jednak wciąż takich specjalistów w Polsce brakuje.
Aby z kolei dobrze poznać chińskie realia, trzeba orientować się w kulturze, a najlepiej poznać język. Istnieje zatem nisza do zagospodarowania. Pomóc w jej wypełnieniu mogą różne narzędzia, w tym do zdalnej nauki języka chińskiego. Muszą być jednak tak skonstruowane, aby zapewnić możliwość nauki języka osobom, które jednocześnie pracują lub też mają szereg innych obowiązków, aby mogły one elastycznie dostosować porę i miejsce nauki. Jako Grupa AF tworzymy platformy językowe w taki sposób, aby posiadały takie funkcjonalności.
Prawdopodobnie współpraca polsko-chińska będzie nadal się rozwijać. Wskazują na to w ostatnich latach chociażby inwestycje największych chińskich banków, które otworzyły swoje oddziały w Warszawie, np. ICBC (Industrial and Commercial Bank of China), największy pod względem aktywów bank na świecie, czy Haitong Bank, międzynarodowy bank inwestycyjny. Oba tworzą pomost przedsiębiorczości umożliwiający swobodną wymianę handlową.
Japoński
Aktualnie w Polsce działa ok. 300 podmiotów z japońskim kapitałem, a pracuje w nich już teraz ponad 40 tysięcy pracowników. Raczej nie każdy z nich musi mówić po japońsku, jednakże Ci, którzy wykażą się taką umiejętnością z pewnością będą mogły liczyć na lepsze i wyżej płatne stanowiska.
Najwięksi japońscy inwestorzy w Polsce to m.in. ci z branży elektronicznej. Już teraz Polskę mianuje się „krajem LCD”, gdyż inwestorzy przewidują, że to właśnie my będziemy produkować większość ekranów LCD na Europę. Oprócz tego, w Polsce Japończycy produkują głównie części samochodowe, ale inwestują też w sektor maszynowy czy chemiczny. Przewiduje się wzrost inwestycji w sektorach: energetycznym, rolno-spożywczym, finansowym oraz usługowym. Japończycy są zainteresowani szeroko rozumianą ochroną środowiska i sektorem transportowo-logistycznym. Ponadto, warto wiedzieć, że Bank Mitsubishi Tokyo UFJ ma u nas swoją filię, która obsługuje japońskie firmy. Bank ten powstał nie bez przyczyny. Widzi na pewno odpowiednio duży i intratny rynek do obsługi.
Arabski
Prawie 300 milionów użytkowników tego języka stawia go na piątej pozycji na świecie. To urzędowy język w krajach północnej Afryki, np. w Egipcie, Katarze czy Tunezji, oraz na Półwyspie Arabskim. To również jeden z sześciu oficjalnych języków ONZ.
Na portalach ogłoszeniowych nie brakuje ofert dla specjalistów znających arabski. Dzieje się tak dlatego, że obecnie rozkwita wymiana handlowa Polski z w/w regionem świata. Kluczem do sukcesu w relacjach biznesowych jest kontakt bezpośredni, a tu, obok angielskiego, przyda się znajomość języka arabskiego, aby zadziałała biznesowa chemia, od której w krajach arabskich wiele zależy. Licznym polskim firmom udało się wejść na tamten rynek, ale potencjał wciąż jest wysoki. Polska jest w stanie wiele mu zaoferować, np. w sektorze żywności, mebli, wyposażenia, kosmetyków, IT oraz w zakresie innowacji czy know-how. Jest postrzegana pozytywnie i kojarzona z wysoką jakością.
Warto mieć na uwadze imprezy biznesowe, jakimi są słynne targi odbywające się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Targi te, oprócz tego, że są odzwierciedleniem najwyższego poziomu sztuki marketingowej, mają ogromny zasięg i są świetną okazją do spotkań biznesowych face-to-face, podczas których znajomość tamtejszego języka może być kluczem do nawiązania owocnych relacji. Warto wykorzystać więc ten potencjał.
Norweski
Norwegia to niewielki kraj pod względem liczby ludności, tj. ok. 5,5 mln. Mimo to, jest jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Obecnie w Polsce działa ok. 700 podmiotów z udziałem norweskiego kapitału w różnych branżach. Ważną rolę odgrywa i ma duży potencjał do rozwoju sektor energii odnawialnej, szczególnie jeżeli chodzi o wykorzystanie dobrych zasobów wiatrowych Bałtyku. Ponadto, w polsko-norweskiej wymianie handlowej bardzo duże znaczenie ma branża stoczniowa. Wspomnieć też należy o współpracy kulturalnej oraz naukowej, jak również o mechanizmie finansowym związanym z Funduszami EOG. To dzięki tym funduszom Grupa AF we współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu tworzy platformę e-learningową e-hindi.
Jeżeli chcemy rozwijać swoją karierę i liczyć na wyższe zarobki, to znajomość norweskiego jest jak najbardziej pożądana. Statystycznie, zarobki pracowników na tym samym stanowisku, jeżeli znają oni język norweski, są wyższe o około 40-50%.
Holenderski
Holandia bardzo dużo inwestuje w Polsce i tendencja w tym zakresie jest rosnąca. Liczba przedsiębiorstw z udziałem holenderskim wynosiła 1100 w roku 2002, poprzez ok. 1400 w 2013, a obecnie jest to już ponad 3700 firm. Działają one głównie w sferze usług oraz takich branż jak telekomunikacja, chemia, rolnictwo, jak również w przemyśle, np. odzieżowym, papierniczym czy elektrycznym. Natomiast, Polskie firmy często wchodzą na rynek holenderski ze względów podatkowych. Zakładają tam też m.in. agencje pracy, biura prawnicze, firmy transportowe, sklepy czy restauracje.
Nauka holenderskiego / niderlandzkiego nie powinna nastręczać większych trudności tym, którzy znają język angielski lub niemiecki lub też oba te języki, gdyż jest do nich bardzo podobny. Wiedząc to, można łatwiej zdecydować się na jego naukę. Jego znajomość jest niezbędna w pracy biurowej, bez tego nie przejdziemy procesu rekrutacji nawet jeśli spełniamy pozostałe wymagania. Ponadto, rodowici Niderlandczycy wolą, ze zwykłej wygody, rozmawiać w swoim rodzimym języku, więc mówiąc w nim, szybciej zbudujemy relacje, lepiej się poznamy i zyskamy większe zaufanie, a wtedy już o wiele łatwiej o lepsze i bardziej odpowiedzialne stanowisko pracy. Znając język niderlandzki i mieszkając w Polsce można rozważyć też pracę w charakterze tłumacza, gdyż cały czas jest to u nas nisza, a dzięki temu można np. liczyć na lepsze zarobki.
I wiele innych…
Wymienione języki to jedynie wybrane spośród tych, których warto się uczyć. Aby skuteczna nauka była możliwa, potrzebne są dobrze przygotowane, funkcjonalne, ale też wygodne w użyciu narzędzia. Takie właśnie są platformy, które tworzymy we współpracy z uczelniami wyższymi, dzięki którym mamy pewność, że przygotowany materiał merytoryczny jest na najwyższym poziomie.
Zapraszamy do współpracy uczelnie, które chciałyby razem z nami stworzyć innowacyjną i zaawansowaną platformę do nauki języków obcych, a dzięki temu rozwinąć swoją ofertę dydaktyczną o nowoczesne metody nauczania. Zapraszamy też osoby zainteresowane nauką języków niszowych do skorzystania z możliwości bezpłatnej nauki za pomocą naszych platform językowych. Więcej informacji o naszych rozwiązaniach można znaleźć na stronie studyfly-elearning.com.