Monika Banaś
Monika Banaś
Senior Social Media Specialist

Od ponad 5 lat zgłębia tajemnice mediów społecznościowych. Specjalizuje się w budowaniu strategii komunikacji oraz prowadzeniu kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie.


Czy content marketing jeszcze działa?

Czy content marketing jeszcze działa? – Serwis Informacyjny

Po raz pierwszy Bill Gates użył sformułowania „content is a king” w 1996 roku. Od tego czasu Internet zapełniły różnego rodzaju treści, począwszy od artykułów a skończywszy na materiałach wideo i transmisjach live. Jeszcze kilka lat temu ebooki i webinaria tworzyli nieliczni, dziś z tego rodzaju formatu korzysta wiele marek i twórców internetowych. Jeśli na co dzień zajmujesz się marketingiem, to być może zdarzyło Ci się odnieść wrażenie, że Internet jest już przesycony, a content się przejadł. Nic bardziej mylnego! Bo prawidłowo postawione pytanie nie brzmi „Czy content marketing jeszcze działa?”, tylko „Dlaczego u mnie nie działa?”.
Błąd poznawczy

Osoby, które na bieżąco szukają informacji z danego obszaru wiedzy lub zajmują się nim zawodowo, mają tendencję do oceniania rzeczywistości ze swojego punktu widzenia, z pominięciem szerszego kontekstu. W praktyce wygląda to tak, że są one bardziej wyczulone na pojawianie się konkretnego typu treści i mogą dojść do wniosku, że jest ich zbyt dużo. Natomiast z perspektywy potencjalnego klienta sprawa wygląda zupełnie inaczej i często nie zauważa on tej ogromnej ilości contentu. Można zatem wnioskować, że w Internecie jest jeszcze dość miejsca na nowe treści. Szkopuł tkwi w tym, aby podać je w atrakcyjnej formie.

Przestań sprzedawać

Content marketing najprościej można zdefiniować jako tworzenie wartościowych treści, odpowiadających na potrzeby odbiorców i mających zdolność do przyciągnięcia ich uwagi oraz zdobycia zaangażowania. Tymczasem treści, które mają dawać konkretną wartość, często zamieniają się w nachalną sprzedaż. Mało kto lubi akwizytorów, którzy już od progu próbują sprzedać swój produkt lub usługę. Naturalną reakcją jest wówczas niechęć i stawianie oporu przed „wciskaniem kitu”. Pamiętaj, że sprzedaż jest nawiązywaniem relacji, która z założenia powinna być dłuższa niż sfinalizowanie pojedynczego procesu zakupowego. Podobnie jest z content marketingiem – nie może krzyczeć „Kup to!”, ma stanowić dla grupy docelowej wartość dodaną. Zauważ również, że w najlepszych kampaniach content marketingowych to nie marka a odbiorca stoi w centrum zainteresowania.

Przykład świetnej kampanii content marketingowej, w której marka jest opiekunem opowiadanej historii.
Eksperymentuj z formą
Załóżmy, że masz przygotowaną strategię działania, rozumiesz potrzeby swojej grupy docelowej i chcesz podzielić się z nią swoją wiedzą. Zastanawiasz się pewnie, czy kolejny poradnik albo artykuł spotka się z zainteresowaniem odbiorców. W końcu temat był wałkowany już setki razy. Otóż dużo zależy od formy, w jakiej podasz treść. Jeśli w sieci jest mnóstwo ebooków na dany temat, to może warto stworzyć kurs e-mailowy? Zamiast kolejnego artykułu może warto nakręcić wideo? Na zachodzie istnieje bardzo wiele formatów, które w Polsce się jeszcze nie przyjęły, a posiadają ogromny potencjał na zbudowanie bazy odbiorców. Nie bój się eksperymentować i staraj się dopasowywać format do wyznaczonych celów.

Treść to za mało

Umówmy się, treść jest bardzo ważna i powinna być wysokiej jakości, jednak nie jest najważniejsza. Nie można stworzyć treści i czekać z założonymi rękami na Klientów. Tymczasem wiele firm postępuje właśnie w ten sposób, aż dochodzi do wniosku, że content marketing nie przynosi efektów. To tak nie działa! Potrzebna jest dobrze przemyślana strategia, pomysł na dystrybucję treści, budżet na promocję, plan generowania leadów sprzedażowych, narzędzia do analizy prowadzonych działań. Nie wystarczy samo wrzucenie notki na bloga, trzeba z tą notką dotrzeć do klientów.

Recykling treści

Wiele firm rezygnuje z działań content marketingowych, ponieważ tworzenie treści wydaje im się zbyt czaso- i kosztochłonne. Tymczasem tę samą treść można wykorzystać na wiele sposobów. Najprostszym rozwiązaniem jest jej ponowne opublikowanie, dzięki czemu przypomnisz materiał starym odbiorcom i zaprezentujesz nowym. Możesz również przekształcić ją w inne formaty, np. z wpisu na blogu zrobić infografikę, newsletter lub ebook. Możliwości jest wiele! Ponadto dzięki tego typu działaniom nie tylko oszczędzisz czas i pieniądze, ale również sprawisz, że Twój przekaz stanie się dużo bardziej atrakcyjny.
Twierdzenie, że content marketing już się przejadł jest nieprawdziwe. Treści mogą generować świetne wyniki sprzedażowe pod warunkiem, że całość działań będzie przemyślana i dobrze zaplanowana.