Architektura informacji. Co to jest i dlaczego jest taka ważna?
IA (z ang. Information Architecture; Architektura Informacji) to przemyślany system organizowania, układania i opisywania informacji, czy to na stronie internetowej, czy też ogólnie w pracy z tekstem.
Składanie tekstu do publikacji oraz organizowanie i układanie treści na stronie internetowej, wbrew pozorom, mają ze sobą dużo wspólnego. Prawa rządzące tymi procesami są dość podobne. Dlatego umiejętne projektowanie architektury informacji jest jednym z podstawowych zadań UX designera.
W tym artykule skupię się na aspektach związanych ze stronami internetowymi i aplikacjami.
Na architekturę informacji składają się 4 pojęcia:
- organizacja (grupowanie)
- nazewnictwo (etykietowanie; labels)
- nawigacja
- wyszukiwanie
Każdy z tych elementów odgrywa ważną rolę, dlatego powinien być dokładnie przemyślany i zaplanowany. Wpływa to na efekt końcowy, czyli jak szybko i łatwo klient znajdzie informacje, które go interesują lub pozna nasze produkty.
Pierwszy z powyższych elementów (organizacja) polega na odpowiednim przyporządkowaniu i posegregowaniu informacji w grupy, działy czy też inne zrozumiałe dla użytkownika kategorie. Podkreślam, dla użytkownika, nie dla nas – projektantów czy właścicieli firm. Ten układ powinien wynikać z przeprowadzonych badań, testów i wywiadów z reprezentatywną grupą naszych typowych klientów, niemniej jednak wymaga to pewnych inwestycji i czasu, a te są w rzeczywistości zawsze deficytowe. Dlatego też przynajmniej sami zróbmy mały research i postarajmy się ułożyć treści w sposób logiczny i intuicyjny dla naszych odbiorców.
Drugą ważną rzeczą jest zastosowanie odpowiedniego nazewnictwa, etykiet przypiętych do naszych informacji. Używajmy słownictwa zrozumiałego dla naszej docelowej grupy klientów. Jako regułę można przyjąć, że rezygnuje się z fachowego i branżowego słownictwa na rzecz bardziej uniwersalnego i powszechnie używanego. Wyjątek stanowią firmy ściśle wyspecjalizowane w danej branży, gdzie klientami są osoby posługujące się na co dzień specyficznymi określeniami.
Kolejnym krokiem jest nawigacja, czyli takie poukładanie wszystkich elementów, aby użytkownik był w stanie intuicyjnie i bez wysiłku poruszać się po naszej stronie internetowej czy aplikacji. Mógł szybko znaleźć poszukiwaną informację lub poznać nasz produkt. W każdym momencie użytkownik powinien wiedzieć, gdzie się znajduje, co w danym miejscu znajdzie, co może zrobić i gdzie może dalej pójść. To również interakcja użytkownika z naszą usługą, stroną czy aplikacją, na którą składają się np. wprowadzanie danych (formularze), pobieranie materiałów, wybieranie czy też modyfikowanie wartości parametrów.
Ostatnim elementem jest wyszukiwanie informacji. Użytkownicy nie lubią być zmuszani do niepotrzebnego wysiłku, nie lubią również tracić czasu na szukanie interesujących ich treści. Oczekują szybkiej i prostej drogi pozyskania odpowiedzi, znalezienia informacji czy rozwiązania problemu. Zazwyczaj trafiają na strony internetowe z jakiegoś konkretnego powodu. Jasno sprecyzowanym celem czy zadaniem, które chcą wykonać jak najszybciej i przy jak najmniejszym nakładzie pracy. Dlatego też bardzo często użytkownicy korzystają z wyszukiwarek, gdzie po prostu wpisują dane hasło lub frazę, której szukają. I właśnie w tym momencie ogromną rolę odgrywa cała praca związana z odpowiednim segregowaniem, układaniem i nazewnictwem, którą wcześniej wykonaliśmy. Dodatkowo jeszcze odpowiednio oprogramowany i skonfigurowany system wyszukiwarki daje naszym użytkownikom najbardziej adekwatną i dopasowaną odpowiedź na ich zapytania.
Reasumując. Architektura informacji jest niezmiernie ważną częścią UX/UI. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że najważniejszą. To, czego szuka użytkownik, to właśnie informacja, a do niej najkrótszą drogą powinna prowadzić dobrze, rzetelnie i skrupulatnie przemyślana architektura informacji.