Dlaczego lubisz swoją apkę? UX od kuchni
Na początek, zanim przeczytasz o procesie tworzenia, przypomnij sobie jakąś stronę lub aplikację, której często używasz i odpowiedz na pytanie: co sprawia, że tak bardzo ją lubisz, a korzystanie z niej jest czystą przyjemnością? Dołożę jeszcze jedno pytanie: Pamiętasz, kiedy ostatnio instrukcja obsługi jakiegoś urządzenia została przez ciebie skrupulatnie przeanalizowana? No właśnie, odpowiedzi nasuwają się same. Dlaczego? Bo funkcjonalność nowoczesnych produktów i usług opiera się na niepodważalnych zasadach: prostota, intuicyjność, zorientowanie na użytkownika oraz pewność, że aplikacja wykona przypisane jej zadanie – i to bez większego wysiłku użytkownika. Ta opowieść prowadzi nas do świata UX. User Experience design, bo o tym mowa, to projektowanie doświadczeń użytkownika
z produktem, czyli jego emocji i odczuć, jakie mu towarzyszą w kontakcie z jej interfejsem, tj. wszystkimi elementami, z jakich jest zbudowana.
User Experience design – czemu jest taki ważny?
Nikt z nas nie lubi niepotrzebnie tracić czasu i denerwować się, np. kiedy musi szybko zrobić przelew, i zamiast 3 minut zajmuje mu to 15, i to tylko dlatego, że aplikacja nie jest intuicyjna, bo najważniejsze opcje są gdzieś ukryte. Użytkownik nie lubi trudnych rzeczy,
a czasu ma zawsze mało. Tak naprawdę, zakup konkurencyjnego produktu lub usługi to różnica tylko jednego kliknięcia, a każde z nich jest na miarę złota. Łatwość przejścia do konkurencji powinna być motorem napędowym do inwestowania w badania UX, które potwierdzą, jakie rozwiązania w projektowaniu będą skuteczne, a które nie.
Skąd wiadomo, jak wszystko zaprojektować?
Informacje o tym, jak zaprojektować aplikację, dostarczają nam badania z użytkownikami.
O tym, jakich konkretnie rodzajów badań użyć, decyduje projektant w oparciu o to, co chce zbadać, jaką postawił hipotezę, na jakim etapie projektu i życia produktu jest aplikacja: czy dopiero pojawił się a nią pomysł, czy mamy już pierwsze prototypy, na których można pracować z użytkownikami i czy produkt jest już na rynku, a jeśli tak, to w jakiej formie.
Każda wiedza musi mieć swoje wiarygodne źródła.
Analiza wszystkich dostępnych informacji i materiałów.
Niezależnie od etapu realizacji produktu, zawsze można sprawdzić opinie o istniejącym już produkcie lub o podobnych do niego rozwiązaniach. To prawda, że ludzie zapamiętują oraz dzielą się głównie negatywnymi odczuciami, ale to jest dla nas największa kopalnia wiedzy. Naszym celem jest zniwelowanie negatywnych odczuć związanych z produktem. Informacje, które i tak będą w Internecie są świetnym początkiem, by poznać oczekiwania i problemy, jakie utrudniają życie użytkownikowi.
Badania bez bezpośredniego udziału użytkownika. Analityka Internetowa.
Tak, Twoje aplikacje i odwiedzane strony nieustannie Cię śledzą oraz gromadzą dane o tym, kim jesteś, co lubisz i czego szukasz. Robią to, by dostarczyć zespołowi projektowemu informacji o tym, jak korzystasz z produktu, nie angażując Cię w jakąkolwiek interakcję
z projektantami. Programy do analityki, takie jak Google Analytics, mówią, z jakiego źródła przyszliśmy, np. media społecznościowe, zewnętrzny link czy wyszukiwarka. Ale to nie wszystko. Zespół projektowy wie też, co robiliśmy na danej stronie internetowej czy aplikacji, czego nie zrobiliśmy, a chcieliśmy, i czy jesteśmy nowym użytkownikiem. Na podstawie tych, jak i innych, informacji, zespół projektowy będzie wiedzieć, dlaczego korzystaliśmy z aplikacji, ale nie zawsze będą to potwierdzone informacje.
Badania z użytkownikami.
To te badania, w których użytkownik świadomie poświęci swój czas na wzięcie w nich udziału. Możemy podzielić je na dwie podstawowe kategorie: jakościowe i ilościowe.
Badania jakościowe – wywiady lub przygotowane zadania do wykonania dla użytkownika do wykonania. Wszystko to, co nie dostarczy nam zamkniętych odpowiedzi na pytania. Wymaga kontaktu w czasie rzeczywistym z badaczem/projektantem. Umożliwi dogłębne poznanie opinii czy zobaczenie, jak użytkownik korzysta z aplikacji. Bardzo dużym plusem tego rodzaju badań jest poznanie opinii użytkownika oraz możliwość szczegółowego dopytania go
o przyczyny, dlaczego zachowuje się tak, a nie inaczej.
Badania Ilościowe – głównie ankietowe, umożliwiające zdalne, bez jakiegokolwiek kontaktu z badaczem, odpowiedzenie na konkretne pytania, opierające się na deklaracji użytkownika. W wypadku tych badań liczymy na konkretne odpowiedzi użytkowników.
Praca nigdy się nie kończy?
By zapewnić aktualność i wygodę korzystania z aplikacji czy strony internetowej, trzeba stale monitorować Interakcje użytkownika z produktem. Żadne rozwiązanie nie jest wiecznie dobre, dlatego też ważne jest, by stale monitorować statystyki: reagować na zmiany, próbować nowych rozwiązań i porównywać je z poprzednimi. Kiedy dowiadujemy się, że nasi użytkownicy zachowują się w jakiś konkretny sposób, mają z czymś kłopot, szukamy informacji, dlaczego tak jest, by poprawić komfort korzystania z aplikacji.