23 listopada 2018
JAK ZBUDOWAĆ SKUTECZNĄ STRATEGIĘ SOCIAL MEDIA?

 

O strategii social media powstało wiele artykułów, jednak praktyka pokazuje, że wiele firm ma ciągle problem nie tylko z jej napisaniem, ale również ze skutecznym wdrożeniem. Spisaną strategię posiada jedynie jedna trzecia firm, a to właśnie ten dokument sprawia, że nie wyrzuca się pieniędzy w błoto. Dobra strategia dokładnie określa cele oraz sposoby ich osiągnięcia, wskazuje osoby odpowiedzialne za realizację prowadzonych działań oraz narzędzia służące do mierzenia ich efektywności. Jeśli do tej pory nie zaprzątałeś sobie głowy stworzeniem strategii, to teraz jest właściwy moment, aby zoptymalizować swoje działania i przestać ponosić straty.

CZYM WŁAŚCIWIE JEST STRATEGIA?

Założenie fanpage’a na Facebooku i wrzucanie na niego od czasu do czasu jakiegoś contentu nie ma nic wspólnego z dobrą strategią social media. Strategia jest czymś bardziej kompleksowym. To przemyślane działania, które mają doprowadzić do osiągnięcia określonego celu w oparciu o posiadane zasoby oraz poprzez rozwiązywanie problemów stojących na przeszkodzie w jego realizacji. Zanim jednak zabierzesz się za jej opracowywanie, przeczytaj o kilku elementach, jakie każda skuteczna strategia powinna zawierać.

PO PIERWSZE: OKREŚL, GDZIE SIĘ ZNAJDUJESZ

Analiza sytuacji wyjściowej jest często pomijanym elementem strategii social media. To duży błąd, ponieważ pozwala ona dokładnie określić mocne i słabe strony marki oraz szanse i zagrożenia dla prowadzonych działań. Możesz tutaj posłużyć się np. analizą SWOT, należy jednak pamiętać, aby wykonać ją jak najdokładniej – to baza, na której zaplanujesz dalsze działania.

Podczas wykonywania analizy SWOT zwróć szczególną uwagę na problemy, z którymi będzie mierzyć się Twoja firma. Może to być ograniczony budżet na reklamę, słaba rozpoznawalność marki na rynku czy brak działu marketingu. Te przeszkody będą utrudniały osiągnięcie wyznaczonych celów, więc konieczne jest znalezienie sposobu na ich pokonanie.

PO DRUGIE: SPRAWDŹ, CO ROBI KONKURENCJA

Kolejnym elementem skutecznej strategii jest analiza otoczenia, w którym funkcjonuje firma. Monitorowanie działań konkurencji pozwala na korzystanie z doświadczenia innych marek. Nie musisz wszystkiego uczyć się na własnej skórze, tak samo jak nie musisz wymyślać innowacyjnych rozwiązań, kiedy już istniejące działają bardzo dobrze. Działania, które podejrzałeś u innych, możesz zaadaptować również u siebie. Eksperymentuj i nie zostawaj w tyle.

PO TRZECIE: OKREŚL, CO CHCESZ OSIĄGNĄĆ

Problemem dużej ilości firm jest to, że ich cele nie są realne, a życzeniowe. Chęć „bycia liderem na rynku jogurtów owocowych” brzmi ambitnie, ale… taki cel ma każdy producent jogurtów owocowych. Chodzi o to, aby cele były skrojone na Twoją miarę, dlatego najlepiej do ich określenia wykorzystać analizę SMART.

Warto również określić punkt odniesienia, tzw. benchmark, do którego będziesz odnosić swoje działania. Takim punktem odniesienia mogą być wyniki Twojej firmy z przeszłości lub obecne wyniki konkurencji.

PO CZWARTE: DOWIEDZ SIĘ, KIM SĄ TWOI ODBIORCY

Im więcej dowiesz się o swojej grupie docelowej, tym lepiej. Nie chodzi wyłącznie o dane demograficzne (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód itp.), ale również o cechy psychologiczne i behawioralne (np. sposób korzystania z mediów społecznościowych, sposób spędzania wolnego czasu itp.). Pamiętaj, że to klient zdecyduje, czy warto wysłuchać, co masz do powiedzenia, co oznacza, że trzeba wiedzieć, do kogo się mówi. To narzuci sposób i kanał komunikacji. Inaczej mówi się do nastolatków, a inaczej do biznesmenów. Jeśli Twoja grupa docelowa jest duża i zróżnicowana, podziel ją na mniejsze podgrupy i do każdej z nich stwórz tzw. personę, czyli charakterystycznego przedstawiciela.

PO PIĄTE: USTAL CO I JAK CHCESZ PRZEKAZAĆ

Poznałeś już swoją grupę docelową, więc nadszedł czas na ustalenie, co chcesz jej przekazać. Jaki rodzaj treści? Jak często? W jakim tonie prowadzić komunikację – humorystycznie czy oficjalnie? Dobrze jest również odpowiedzieć sobie na pytanie „w czym mogę pomóc swoim odbiorcom?”. Jeśli to ustalisz, jesteś na właściwej drodze do sukcesu.

Dopiero po sformułowaniu treści przekazu, jest czas na wybór kanału komunikacji. Nigdy odwrotnie! Wiele firm popełnia ten błąd – najpierw zakłada konto np. na Facebooku, a później dopasowuje do niego treść. To nie działa, ponieważ u podstawy każdej strategii powinni stać ludzie – to z ludźmi będziesz się komunikował, media społecznościowe są tylko narzędziem umożliwiającym komunikację. Pamiętaj, że nie musisz być obecny na każdej platformie społecznościowej, a jedynie tam, gdzie są Twoi odbiorcy.

PO SZÓSTE: OKREŚL HARMONOGRAM I BUDŻET

Skoro już wiesz, co i jak chcesz przekazać, pozostaje tylko ustalenie harmonogramu działania. Pozwoli to nie tylko na sprawne zarządzanie wszystkimi kontami w mediach społecznościowych, ale również na mierzenie efektywności działań. Harmonogram ułatwi również regularne publikowanie – nie ma nic gorszego niż profil, na którym od dawna nikt nie dodał nowego wpisu. Jeśli chodzi o budżet, to warto w nim uwzględnić zarówno koszty reklamy, jak i koszty wewnętrzne związane z wytworzeniem contentu.

PO SIÓDME: ZAPLANUJ METODY MIERZENIA SKUTECZNOŚCI SWOICH DZIAŁAŃ

Samo działanie to nie wszystko, potrzebne jest jeszcze stałe monitorowanie uzyskanych efektów. Sposób pomiaru jest uzależniony od celów, które ustaliłeś na samym początku tworzenia strategii. Wybór narzędzi jest ogromny – możesz skorzystać z wewnętrznych statystyk serwisów, jak również z płatnych aplikacji, np. Sotrender. Nie zapominaj również o możliwościach jakie daje Google Analytics. Dzięki uzyskanym informacjom będziesz mógł w razie koniczności wprowadzić odpowiednie korekty do swojej strategii social media.

PO ÓSME: PRZYGOTUJ SIĘ NA KRYZYSY

To, że kryzys nadejdzie nie podlega dyskusji, dlatego lepiej się na niego przygotować niż dać zaskoczyć. Opracuj sposób działania na wypadek niezadowolonego klienta, nieprzychylnej reakcji na opublikowaną treść czy niezrozumienia przekazu wpisu na blogu. Dzięki temu będziesz wiedział, co zrobić, kiedy nadejdzie „czarna godzina” i nie dasz się ponieść emocjom.

Na koniec jeszcze dwie uwagi dotyczące strategii social media. Strategia nie jest czymś sztywnym. Przeciwnie, powinna być na tyle elastyczna, aby można było łatwo wprowadzić pożądane zmiany. Powinna również być zintegrowana z innymi działaniami podejmowanymi przez markę, np. e-mail marketingiem, współpracą z influencerami, marketingiem offline. Nie doprowadź do sytuacji, w której dla każdego działania będziesz miał przygotowaną odrębną strategię – social media są tylko jednym z wielu narzędzi, które wykorzystujesz do rozwoju marki.

Powodzenia!