22 lutego 2018
GDPR / RODO co znajdziemy w internecie?

Badanie jakie prezentujemy dotyczy zainteresowania tematyką RODO / GDPR w mediach elektronicznych. Zadaliśmy pytanie: Jakich informacji i w których mediach można poszukiwać w zakresie szeroko pojętej ustawy o ochronie danych osobowych RODO / GDPR? Poddaliśmy analizie najbardziej popularne media elektroniczne pod kątem: które z nich poświęcają ustawie o ochronie danych osobowych najwięcej miejsca, a w których dyskusji raczej się nie obserwuje. Sprawdziliśmy również jakich informacji lub haseł szukają internauci za pośrednictwem najpopularniejszej wyszukiwarki Google.

Z tegorocznej badania przeprowadzonego przez PwC, stanu bezpieczeństwa informacji w Polsce – Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji wynika, że stopień przygotowania do RODO w polskich firmach jest daleki od satysfakcjonującego. Czasu na wdrożenie narzuconych przez ustawę regulacji pozostaje coraz mniej. Z analizy trendów wyszukiwania informacji w wyszukiwarce Google wynika, że firmy dostrzegają problem coraz krótszego czasu. W ciągu obecnego roku, nastąpił istotny wzrost zainteresowania i liczby wyszukań. Od około 4 tygodniowo, w styczniu 2017 do blisko 100 w październiku. Ciekawie przedstawia się zainteresowanie tematyką RODO / GDPR przy podziale regionalnym. Wyraźne dominują obszary Polski, w których skupione są ośrodki gospodarcze. Największe zainteresowanie występuje w województwie mazowieckim, a najmniejsze w warmińsko-mazurskim, gdzie wyszukań było ponad czterokrotnie mniej.


Tematyka RODO / GDPR u źródła

Media społecznościowe są najbardziej aktywnym źródłem informacji o RODO / GDPR. Nie ma w tym nic zaskakującego. Faktem jest rosnące zaangażowanie portali społecznościowych tj. Facebook, Twitter czy Linkedin w tematykę biznesową. Może zakoczyć wysoka pozycja Facebooka w zestawieniu najbardziej popularnych źródeł dotyczących tematyki GDPR. Blisko 31% wszystkich dyskusji i publikacji dotyczących tej tematyki, znalazło się właśnie na Facebooku. Kolejne miejsce zajęły microblogi takie jak Twitter z udziałem 22%. Mało publikacji jest w mediach typu blogi czy fora internetowe (łącznie udział 5%). Wynik zaskakuje, ale jest potwierdzeniem, że rola forów dyskusyjnych jest powszechnie zastępowana przez portale społecznościowe. Na uwagę zasługuje bardzo niski udział medium jakim jest Video (około 2%).



Czego można się dowiedzieć z mediów?

Wysoki wynik mediów społecznościowych w publikacjach o tematyce RODO / GDPR to przede wszystkim rezultat bardzo dużego zainteresowania internautów tego typu portalami. Dlatego tam znajdziemy najwięcej informacji. Czy będą to jednak informacje o treści użytecznej merytorycznie i czego można oczekiwać? To co daje się zauważyć to analizując treść i tematykę publikacji stosunkowo mała liczba dyskusji wywoływanych przez samych internautów. Zdecydowanie przeważają publikacje samoistnie tworzone przez określone grupy interesów np. kancelarie adwokackie, księgowych, a także firmy marketingowe i PR, ubezpieczeniowe czy audytorskie itp. Na tle ogólnej dyskusji wyróżniają się mikroblogi takie jak Twitter, gdzie daje się zauważyć rzeczową dyskusję i publikacje, które mogą pomóc w znalezieniu odpowiednich informacji czy porad. Mikroblogi to także miejsce na znalezienie specjalistów i firm doradczych. Oczywiście i tutaj spotykamy wszędobylskie reklamy, jednak na microblogach jest ich najmniej. Facebook, który jak wynika z analiz, jest bardzo popularnym nośnikiem informacji w tematyce RODO, nie zachwyca pod względem jakości publikowanych treści. Znajdziemy tu sporo, ale są to publikacje rozproszone Jest też sporo publikacji przenoszonych z innych mediów, artykułów czy materiałów z blogów. Na Facebooku powstaje także grupa wsparcia tematycznie związana z RODO, która może zdecydowanie ułatwić zainteresowanym kontakt i pozyskiwanie informacji jakie są im potrzebne. Video to medium, które przoduje w liczbie materiałów promocyjnych i reklamowych. Co reklamuje się w kontekście RODO? Wszelkiego rodzaju szkolenia i webinaria oraz pomoc w przeprowadzeniu audytu czy też pomoc prawną w zakresie przygotowania odpowiednich procedur.

Od 25 maja 2018 r. będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, GDPR (od angielskiej nazwy General Data Protection Regulation). Nowe regulacje prawne będą dotyczyły w firmach oraz instytucjach przetwarzających lub gromadzących dane osobowe osób przebywających na terytorium państw UE. Zmianie ulegną zasady rejestrowania, przechowywania, przetwarzania i udostępniania danych wszystkich osób fizycznych. a firmy będą musiały dostosować się do nowych procedur w zakresie ochrony danych. Ustawa istotnie zmieni dotychczas obowiązujące regulacje prawne.

Badanie przygotowane przez Grupa AF Bussiness Consulting za miesiące styczeń – październik 2017 za pośrednictwem systemu monitorowania internetu Brand24.pl oraz narzędzi takich jak: Google Trends i Google Keywords Tool.
Grupa AF Bussiness Consulting specjalizuje się przde wszystkim w usługach dedykowanych dużym i średnim podmiotom gospodarczym. Wśród usług są szkolenia i audyty RODO. Wiecej informacji można znaleźć TUTAJ